Arbejdsglæde er meget vigtigere, end du går og tror den er.

Vi vågner hver morgen med vores faste rutiner. Vi skal i bad, have tøj på, spise morgenmad og så tager vi afsted mod arbejde. På vej mod arbejde, om vi sidder i en bil, bus, tog eller på en cykel tænker vi ofte over, hvad skal man klare i løbet af dagen på sit arbejde. Denne tanke kan have en stor effekt, på det humør man har. Man glæder sig måske til at se sine kolleger, fordi dagen i går var så sjov, eller man kommer tilbage fra ferie eller weekend. Eller måske er man lidt stresset, fordi man har mange arbejdsopgaver på sit bord, som helst skal klares på kortere tid, end der er timer på dagen. Det kan også være noget helt tredje som, at man er lidt sur eller ked af det, fordi chefen har været efter en, eller måske er der en kollega som man ikke bryder sig så meget om. Ligegyldigt hvilket scenarie som passer på en som person, handler det hele om den arbejdsglæde man har. Har man meget arbejdsglæde, at ligegyldig hvad der kommer i mod en, eller hvilken type opgave man får tildelt, tager man det med et smil og forsøger efter bedste evne at løse opgaven. Eller har man mistet sin arbejdsglæde, og i stedet hellere vil pakke sig selv ind bag sin skærm. Har man en mangel på arbejdsglæde, når man er på sin arbejdsplads, er der to ting at gøre som medarbejder. Enten gør man noget ved det, og snakker med en person, som kan forklare en om de spørgsmål og tanker man går inde med, eller også må man skifte arbejde. Det lyder barskt og nemt at sige, man bare skal udskifte sit arbejde, men realiteten er at hvis man ikke, er glad for at komme på arbejde, er der vel heller ingen grund til at fortsætte med sit arbejde. Arbejdsglæde spiller så stor en rolle, i det arbejde man skal udføre til daglig, at man aldrig må ignorere de tanker og følelser, man har om sin arbejdsplads, men også de tanker man har om sine kolleger. Hvis man går rundt hver dag uden arbejdsglæde, vil dette kunne ses både i ens arbejde, men også kunne fornemmes af ens kolleger. Hvis kollegaer eller overordnede opfanger en mangel på arbejdsglæde, kan det skabe dårlig stemning, og dette kan være med til, at andre kolleger mister sin arbejdsglæde. Man kan derfor være skyld i en metaforisk lavine, i stedet for at opklare problemet, og skabe bedre stemning internt på sin arbejdsplads.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *